יום שני, 29 בפברואר 2016

מהי למידה


הלמידה קשורה לאופן בו אנו קולטים ומפנימים דברים וכרוחה, לדעתי, בחזרה על הדבר שאנחנו לומדים על מנת לשפר ולשכלל את רמת הידע. יש סוגים שונים של למידה. היא יכולה להיות מהסוג של למידה למבחן על ידי שינון חומר רב, או למידה חוויתית יותר באמצעות מודל של בית מדרש. אנו לומדים כל הזמן במהלך החיים אך לפחות לפי החוויה שלי קשה לי להיזכר בדברים רבים שלמדתי, במיוחד מבית הספר. בתור תלמידה בתיכון, חוויתי למידה אינטנסיבית מאוד, אך נהניתי ממנה. בתור מורה לעתיד, אני שואפת ליצור בכיתה אווירה של למידה שנובעת קודם כל מתוך עניין ומתוך סקרנות. אני חושבת שהתלמידים לא ילמדו אם הדבר לא מעניין אותם. חשוב ליצור דגש על הקשר בין מה שאנחנו לומדים לבין החיים שלנו כיום. למשל, אם אני מלמדת טקסט בשיעור מחשבת ישראל, אשתדל להראות לתלמידים את הרלוונטיות של הנושא והערכים העומדים מאחוריו למציאות החיים היומיומית שלהם. חשוב לסייג ולומר, שלמידה יכולה להיות גם פשוט לצורך חדוות הלמידה ולא כל דבר צריך לקבל ממשות בחיינו היום, אולם לדעתי זה יכול לסייע ליצור עניין וסקרנות. ללמידה יש צורות רבות: חלק לומדים טוב יותר כאשר הם שומעים, חלק - כשהם כותבים ואילו הלמידה של חלק אחר מן האנשים היא דווקא תנועתית. חשוב לשלב את כל המרכיבים האלה בתהליך הלמידה על מנת לסייע לכמה שיותר תלמידים ללמוד וליהנות  מן הלמידה. כמו כן, לדעתי, הלמידה היא תמיד הדדית, כלומר, גם למורה יש מה ללמוד מן התלמידים, וגם לתלמידים יש הרבה מאוד מה ללמוד מחבריהם. לפיכך, אני סבורה שמרכיב הדיון מהווה חלק חשוב בלמידה. חשוב להוסיף שבשבילי, למידה היא דבר מהנה שמהווה לפעמים אפילו מעין תרפיה. חלק גדול מן הלמידה הוא גם יצירתיות וחשיבה ביקורתית, ויכולת לא רק לענות על שאלות, אלא דווקא היכולת לשאול את השאלות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה