יום רביעי, 2 במרץ 2016

למידה בעיני

מהי למידה?
למידה בעיני היא תהליך הטמעתם של מידע לא מוכר או חוויות שמוסיפות לנו דברים שלא ידענו קודם.  תהליך של הטמעה עד שהמידע החיצוני הופך לחלק מאיתנו, ולא לקוריוז שאנו זוכרים היום ונשכח מחר.
תהליך זה הוא תהליך ארוך שתחילתו הוא בעוררותה של הסקרנות, ההתענינות הפשוטה, הראשונית משהו שמושך את תשומת הלב שמצית את הדימיון,  נשמע טוב אך זהו רק תחילתו של התהליך, משום שמשם מתחיל תהליך של בירור, בירור אשר לא חייב להתבצע בדרכי הלמידה הפורמליות של בית ספר. אלא לימוד שיכול להתבצע על ידי אלף ואחת דרכים שונות.
מנסיון אישי שלי הלמידה הטובה ביותר כלומר תהליך ההטמעה הטוב ביותר נעשה כאשר הייתי אקטיבית, כאשר משהו בער לי מבפנים וחיפשתי תשובה, שוב נסיון אישי שלי אני לומדת בצורה הטובה ביותר בשלושה אפיקים מרכזיים:
1.      דרך מוזיקה- גם אם התוכן הוא זניח לחלוטין אני עדיין זוכרת שירים מהגן ועד עצם היום הזה אין שום סיבה שאני אדע כיום את  השירים מהמסיבת סידור של כיתה א' ועדיין, הוא נמצא לי בראש גם היום, זו אולי דוגמא ללמידה שנעשתה ללא סקרנות מרובה ונכנסה לי לתודעה בלי שרציתי יותר מידי (בכל זאת כיתה א' ) אבל עדיין המידע הנמסר באמצעות מוזיקה יש לו תאריך תפוגה ארוך יותר מאשר למידע הנמסר באפיקים אחרים.
2.      דרך הרגליים, למידה מנסיון- אפתח ואומר שאפשר לדבר על המון נושאים במשך זמן ממושך אבל עד שאתה לא חווה את הדבר עצמו אתה לא לומד באמת. לדוגמא אני יכולה לדבר על להיות תלמידה באוניברסיטת תל אביב מפה עד להודעה חדשה אולם עד שאני לא אחווה את החויה של להיות סטודנטית באוניברסיטה אני לא אדע באמת מה זה אומר, אני יכולה לקבל התרשמויות מאנשים שונים אולם אלמד בצורה המיטבית מנסיוני שלי ולא מנסיונם של אחרים.
3.      צורת למידה נוספת קשורה גם לצורת הלמידה הקודמת אך לוקחת אותה צעד אחד קדימה, תהליך של יצירה של משהו חדש- אקח לדוגמא את ההכתרה שנהוג לעשות בפורים בבתי ספר דתיים  אני בתור תלמידה השתתפתי בתהליך ההפקה של ההצגה של "שלמה המלך ושלי הסנדלר" מה שלימד אותי רבות על הכוחות הגלומים  בי כיחיד ועלמה אני יכולה לבצע כחלק מקבוצה, לימד אותי רבות על אינטרקציה בין אנשים, וכמובן בגלל שהיינו עסוקות במשך חודשיים בהצגה עצמה אזי גם המסרים והתכנים שההצגה עסקה בהם הוטמעו בצורה עמוקה, גם אם לא מודעת.
אלו הן שלוש דרכים שונות בהן אני רואה תהליכים של למידה משמעותית, ברור לי שיש עוד דרכים רבות חלקן מתאימות לי יותר באופן אישי וחלקן פחות.
ברור לי שאנחנו כמורים צריכים להעביר את החומר בצורה כמה שיותר חויותית ולהביא את התשוקות שלנו לכיתה.



תגובה 1:

  1. מהי למידה בעיני?
    למידה בראש ובראשונה היא רכישת כלים, ידע, וכיוצא באלה מתוך פעולה מאומצת שתכליתה הוא קשב לאחר, או פעולה עצמאית של חיפוש. הלמידה מקבלת משמעות כאשר מצליחים ליישם את הכלים ואת הידע בעולם לטובת רווח רוחני או חומרי.
    כאשר אני חושב על תהליך הלמידה בחיים שלי אני מעריך שמשולבים בו כוחות חיצוניים ופנימיים כאחד. עבורי הלמידה מתבטאת רק כאשר אני פותח את הראש ואת הלב, או אם תרצו מתעורר בי הרעב לצבירת ידע או כלים חדשים. הלמידה יכולה להיות גם פועל יוצא, או תוצר לוואי של תהליך פנימי אחר שעובר עליי- למשל כאשר אני בונה או יוצר דבר כלשהו. תהליך היצירה טומן בהכרח תהליך של למידה והתמודדות. ההתמודדות עם האתגר מביאה למציאת פתרונות, וכאשר אני זוכר אותם לפעם הבאה אני יכול לומר שלמדתי אותם מתוך תהליך פנימי.
    כפי שציינתי הלמידה יכולה להיות מושפעת מכוח חיצוני- למשל החברה בה מופעלים לחצים שונים על האדם ומאלצים אותו ללמוד כיצד לנווט עצמו בתוך המציאות.
    בשני המקרים שהזכרתי לא ציינתי כי לפני שאדם לומד דבר חדש הוא עובר שלב בו הוא מבין כי הוא ניצב בפני אתגר שדורש ממנו לרכוש ידע או כלי שאינם מצויים לו. מתוך ההבנה הזו אחד יכול לגשת ולהתמודד עם המציאות וללמוד דבר מה.
    אם כן הלמידה איננה תהליך מצומצם אלא היא נוגעת בתחומים רבים. אדם שאינו לומד כלום נידון למעשה לחיות כל יום מחדש באופן דומה. הלמידה משחררת אותנו מהגדרות המציאות ומאפשרת לנו לפרוץ את התחומים שנראים לנו סגורים בפנינו. כמו כן הלמידה נעה בין המרחב הפנימי לבין החיצוני שכן ךשניהם תפקידים שונים בתהליך הלמידה של האדם.

    השבמחק