יום ראשון, 29 במאי 2016

למידה והוראה - רפלקציה - סיום קורס

למידה והוראה - רפלקציה - סיום קורס
ישנן כמה שאלות ותהיות שהעסיקו אותי במהלך הקורס. ראשית, השאלה הבסיסית ביותר. מהי למידה?
האם היא רכישת ידע? במקרה כזה היא תימדד ע"פ כמות האינפורמציה שהועבר מהמורה לתלמיד, ולאורך זמן אפשר גם להתייחס לכמה אינפורמציה התלמיד זוכר לטווח ארוך - זאת מתוך הנחה שידע אמיתי הוא כזה שנשאר לאורך זמן ולא נשכח מיד עם סיום הבחינה.
האם למידה היא רכישת כלים? במקרה כזה היא תימדד ביכולת העצמאית של הלומד להתמודד עם אתגרים לימודיים בדרך מושכלת. אין ספק שלרכישת כלים יש חשיבות רבה, גם לימודית וגם חינוכית.
בקיצור מה חשוב יותר, לדעת את התשובה או לדעת לשאול את השאלה הנכונה? אולי איזשהו שילוב בין השניים?
לגבי צורות הוראה, הקורס ללא ספק העשיר את הרפרטואר של האפשרויות. יחד עם זאת, אני מוצא שרוב האפשרויות האפקטיביות ביותר (שאינן הוראה פרונטאלית) מתאימות בעיקר לנושאים "מדעיים" בטיבעם - כמו הדוגמא במאמר של שולמן לגבי מינים פולשים. כלומר, נושאים שיש בהם אלמנט של פתירת בעיות באופן מחקרי.
לגבי האפשרות להשליך מצורות הוראה אלה לתחומים העיוניים/היסטוריים/אומנותיים, זה כבר קצת אתגר מסוג אחר, ולא ממש ראיתי נסיון שכזה. זה אתגר שנשאר פתוח, והוא בהחלט אתגר ראוי. - אבנר 29/05/2016 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה