יום שישי, 11 במרץ 2016

מהי למידה בעיני? לטעמי למידה היא תהליך של רכישת מיומנות או ידע, שלא היו ברשותך לפני כן. כמו כן, לטעמי גם שכלול של ידע קיים, קרי- התמקצעות, נחשב ללמידה. אפלטון טען כי למידה היא למעשה תהליך של הזכרות. כל הידע האפשרי כבר קיים בנו(זאת מכיוון שהנפש אינה מתכלה אלא רק הגוף), בשל כך המאמץ שאנו עושים בתהליך הלמידה מטרתו היא להציף את הידע הקיים אל השטח, כלומר להיזכר.
אישית אינני מסכים עם אפלטון. כמדומני, אף כתבתי על כך עבודה בלימודי התואר הראשון בפילוסופיה. לדעתי האדם מגיע אל העולם כטבולה ראסה. זאת לפחות מבחינת הידע. כמובן שיש גם מרכיבים אורגנים אשר משפיעים על יכולת רכישת הידע ולכך גם נוספים מרכיבים סביבתיים אשר מכוונים את האדם לתחומי עניין מסוימים בהתאם לאופי החברה בה חי האדם.
            כעת אשוב להתחלה, אז מהי למידה בעיני? אני חושב שלמעשה לא ניתן להגדיר בצורה קונקרטית למידה מהי. אפשר לנסות ולנסח כל ענף של הלמידה באופן נפרד ובהתאם לתפיסות שונות. ניתן לומר כי בדומה לדברי אפלטון, למידה בהכרח תלויה בזיכרון. למעשה ביכולות לקודד מידה חדש לתוך הזיכרון ארוך התווך. המידע החדש מתאכסן למען היכולות לשלוף אותה בצורה עתידית. אני מוסיף על כך ואומר כי למידה אינה בהכרח תהליך חיצוני. גם רפלקסיה מובילה ללמידה. עיבוד המידע הקיים וסנתזו לכדי תובנות כאלה ואחרות, גם הם תהליך של למידה.
            למעשה אפשר להרחיב ולומר כי החיים הם תהליך של למידה. הדגש הוא על המילה תהליך. זאת מכיוון שאין גבול עליון ללמידה. אני מניח שכאשר מגיע האדם למצב בו לא ניתן לרכוש ידע חדש(אלצהיימר למשל?), כך גם המשמעות של המילה חיים משתנה מתהליך לרעיון של סטגנציה ואף רגרסיה בדרך הבטוחה אל המוות שיסמל באופן סופי את סוף התהליך.
            אז לחיות זה ללמוד וללמוד זה לחיות, הלא כך? חשוב לציין שאין בכוונתי בכך לזמר שיר הילל למוסדות האקדמאים, לא ולא! למידה היא הכל, איך להיות אדם טוב יותר, יחסי אנוש, שכלול התפיסה וגם רכישת ידע בגישה האקדמאית. האוניברסיטאות קמו באירופה בימי הביניים אבל אנשים(וגם חיות) למדו והעבירו את הידע הלאה מאז שחר ההיסטוריה. ללא למידה, רכישת ידע חדש(ברמת הסובייקט) אין משמעות להיסטוריה, לקדמה או לכל אספקט אחר של הציוויליזציה וההון שנלווה אליה.

            הפסקאות הנ"ל הצגתי בקצרה חלקיק מהספקטרום של המונח "למידה" בעייני. אני מקווה שהבלבול הצליח להמחיש במידת מה עד כדי כמה לא באמת ניתן לספק תיאור הוליסטי למונח זה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה