יום שבת, 5 במרץ 2016

מהי למידה?


הפירוש הראשוני שאני חושבת עליו בהקשר של המושג למידה הוא "הטמעת ידע". לכאורה נשמע פירוש די משעמם וקר ואפילו התאכזבתי שזה הדבר הראשון שחשבתי עליו, אבל התעמקות במושג דווקא גילתה לי שיש בו טעם רב. בקונוטציה הראשונית למידה היא פעולה שקודם כל מתרחשת בבית ספר, אבל למען האמת למידה מתרחשת בהמון מרחבים שונים. ברחוב, באוטובוס, בסרט, באינטרנט, בעבודה, עם המשפחה, עם חברים ובעצם בכל מקום מכף רגלנו דורכת בו. אנחנו לומדים המון כל הזמן, אבל לעיתים התהליך נעשה במודע ולפעמים לא. בהקשר הזה אני חושבת שלמידה משמעותית היא כזאת שנעשית לא מתוקף היותי יצור מושפע, אלא מתוקף היותי ייצור שרוצה להתפתח ולהרחיב אופקים. כלומר, למידה משמעותית היא למידה בה התלמיד הוא חלק פעיל והכרחי בתהליך הטמעת הידע. משמעות הדבר היא שתלמיד שנכנס לכיתה, עם כל הציוד הנדרש, ושומע הרצאה, אבל לא מתרגם את ההרצאה לאיזשהו מובן אקטיבי, סביר להניח שפעולת הלמידה לא התרחשה אצלו. איני אומרת שהקשבה היא אינה למידה, אך הקשבה כשלעצמה אינה מספיקה. אם התלמיד לא יתרגם ויקשר את "הידע" שהוא שמע לחייו, הידע הזה יתמוגג תוך זמן קצר. לעומת זאת, ילד ששומע הרצאה פרונטלית, אך יחד עם זאת הוא יהיה שותף בתהליך הטמעת הידע בחייו בכל מיני צורות ואופנים, הוא ילד שלמד. במילים אחרות, תהליך למידה מכיל שני גורמים פעילים – מורה ותלמיד ושניהם הכרחיים לקיום תהליך הלמידה.   


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה