יום ראשון, 6 במרץ 2016

מהי למידה שכולם מדברים עליה?

מהי למידה?
למידה היא תהליך של רכישת ידע. היא מתקיימת בצורות רבות ובאופנים שונים ומגוונים. המקומות הפורמאלים של רכישת ידע אינם תמיד המקומות בהם יש את הלמידה הטובה ביותר. למידה פעמים רבות היא תהליך עצמאי לא ממוסד. אני לומד דברים שאני צריך בשביל להשיג מטרות מסוימות. אם אני רוצה לשרוד בתל אביב, אני צריך ללמוד כיצד פועל עולם השכירות, החוזים, הסחר ובכל מיקרה כנראה אכשל. למידה יכולה להתקיים בקבוצה, לדוגמא כאשר קבוצת כדורסל רוצה לנצח בתחרות עליה ללמוד לכדרר, למסור, לקלוע ולעבוד יחד בשביל להביס את הקבוצות היריבות. ידע הוא לא תמיד עניין חיצוני, המצוי אצל אדם או מוסד אחר אף כי גם זה יכול להיות.
למידה יכולה להתקיים בבית ספר, בהפסקה, בבית, בדרכים, כשאני אוכל ובעצם בכל מקום. היא לעיתים מודעת ולעיתים לא. כשאני נפגש עם קבוצה חדשה של אנשים אני לומד להכיר אותם לומד מה הם אוהבים ואילו תגובות יעוררו הפעולות שלי. כשאני מטייל אני לומד כיצד בנוי העולם היכן מצויים עצים פרחים וסלעים. 
ההבדלה בין התחום שבו אני מוגדר כ"לומד" לבין התחומים השונים יוצרים בלבול מושגי. לימוד הוא תהליך שאני רוכש ידע. למידה טובה היא כאשר אני מטמיע את הידע, עושה בו שימוש יצירתי, מעבד אותו. לימוד פחות טוב יהיה כאשר אני לומד חומר ופולט אותו במבחן. אינני אומר שזו הלמידה היחידה שמתקיימת בבתי הספר אבל ראוי להצביע על כך שבמגרש הכדורגל אופן הלמידה הוא לעיתים קרובות עמוק ופעיל יותר. אנו יכולים לשאול את עצמנו האם הידע בכיתה הוא טוב יותר מהידע הנלמד במגרש הכדורגל אך בשניהם יש תהליך של למידה.
לדעתי למידה טובה היא למידה פעילה, אקטיבית ומהנה. למידה בה הלומד הוא בעל מוטיבציה פנימית ללמוד ומידת ההשקעה שהוא מוכן לתת היא גבוהה. דוגמא לכך אפשר לראות בתהליך הלמידה בחוגי יצירה או אומנות לעומת לימוד חשבון. כאשר ילד רוצה ליצור יצירה, כאשר יש לו מטרה שהוא מנסה להגיע אליה הוא יהיה מוכן להשקיע בה את מיטב מירצו. כאשר ילד אינו אוהב את התחום הנלמד ומעדיף לעסוק  בדברים אחרים מידת ההשקעה שלו תהיה מצומצמת או שהיא תתורגם בעיקר לסבל.
תקופה קצרה לימדתי ילדים לשחק ביויו. השיעור עצמו שהעברתי היה בינוני ביותר. התלמידים לא כל כך הבינו מה אני מנסה ללמד אותם והם לא התלהבו מהתרגילים שניסיתי לתרגל איתם. אבל יום אחד שניים מהתלמידים שלי התלהבו מהיויו וגילו שאפשר לקחת את היויו למקומות רחוקים. המשחק התפשט כמו אש בשדה קוצים. בבית הספר ילדים רבים רכשו לעצמם יויו והחלו ללמוד תרגילים דרך האינטרנט.  כמעט ללא עזרה שלי הם הגיעו לרמות גבוהות של משחק ולאחר מספר חודשים אף עקפו את הידע  (הלא עצום שהיה לי). הלימוד התחיל בתור לימוד פורמאלי ב"חוג" שעשיתי במועדונית אבל הפך להיות לימוד פנימי ואוטודידקטי בעזרת היוטיוב. הדבר ששיחק בעיקר בהפיכה הזו היא המוטיביציה שלהם. אם זו מוטיבציה אירוטית להרשים את הבנות או מוטיבציה חברתית. אם זו מוטיבציה פנימית להשתפר במשהו ולהיות וירטואוז. כך או כך תהליך הלמידה היה מדהים.
למידה איכותית  נעשית פעמים רבות בדרך של משחק. כאשר אתה נהנה לשחק במשהו אתה לומד שוב ושוב טכניקות ודיוקים. החזרתיות היא מהנה. כך אתה עושה פעולה דומה לשינון אבל מתוך תחושת כיף. כאשר אדם נהנה מדבר הוא ירצה לעשות אותו שוב ושוב. כך ילד לומד לטפס על עצים, להתחבא, לרוץ במהירות ותפוס כדור. ידע שאולי אינו פורמאלי אבל כלל לא בטוח שאינו חשוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה