יום ראשון, 6 במרץ 2016

מהי למידה?

מהי למידה בעיני?
למידה בראש ובראשונה היא רכישת כלים, ידע, וכיוצא באלה מתוך פעולה מאומצת שתכליתה הוא קשב לאחר, או פעולה עצמאית של חיפוש. הלמידה מקבלת משמעות כאשר מצליחים ליישם את הכלים ואת הידע בעולם לטובת רווח רוחני או חומרי.
כאשר אני חושב על תהליך הלמידה בחיים שלי אני מעריך שמשולבים בו כוחות חיצוניים ופנימיים כאחד. עבורי הלמידה מתבטאת רק כאשר אני פותח את הראש ואת הלב, או אם תרצו מתעורר בי הרעב לצבירת ידע או כלים חדשים. הלמידה יכולה להיות גם פועל יוצא, או תוצר לוואי של תהליך פנימי אחר שעובר עליי- למשל כאשר אני בונה או יוצר דבר כלשהו. תהליך היצירה טומן בהכרח תהליך של למידה והתמודדות. ההתמודדות עם האתגר מביאה למציאת פתרונות, וכאשר אני זוכר אותם לפעם הבאה אני יכול לומר שלמדתי אותם מתוך תהליך פנימי.
כפי שציינתי הלמידה יכולה להיות מושפעת מכוח חיצוני- למשל החברה בה מופעלים לחצים שונים על האדם ומאלצים אותו ללמוד כיצד לנווט עצמו בתוך המציאות. 
בשני המקרים שהזכרתי לא ציינתי כי לפני שאדם לומד דבר חדש הוא עובר שלב בו הוא מבין כי הוא ניצב בפני אתגר שדורש ממנו לרכוש ידע או כלי שאינם מצויים לו. מתוך ההבנה הזו אחד יכול לגשת ולהתמודד עם המציאות וללמוד דבר מה.
אם כן הלמידה איננה תהליך מצומצם אלא היא נוגעת בתחומים רבים. אדם שאינו לומד כלום נידון למעשה לחיות כל יום מחדש באופן דומה. הלמידה משחררת אותנו מהגדרות המציאות ומאפשרת לנו לפרוץ את התחומים שנראים לנו סגורים בפנינו. כמו כן הלמידה נעה בין המרחב הפנימי לבין החיצוני שכן ךשניהם תפקידים שונים בתהליך הלמידה של האדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה