יום ראשון, 6 במרץ 2016

למידה היא תהליך בו אדם צובר ידע.
ישנם דרכים רבות לצבירת ידע ודרכים אלו מגוונות. יש אנשים שלומדים דרך קריאת ספרים, יש שלומדים מנסיון חייהם, יש הלומדים מניסוי וטעיה, יש שלומדים מנסיון חייהם של אחרים ויש אנשים שלומדים בעזרת הדרכה והוראה. כמובן שניתן לשלב ויכול להיות שתלמיד מסויים ילמד בכמה דרכים שונות בצורה טובה ומשמעותית.
יש המעדיפים ללמוד לבד(אוטודידקט) ויש המעדיפים ללמוד בקבוצה או על ידי מנחה.
לכל אדם יש אופי שונה ותכונות שונות המאפשרות לו לרכוש ידע בצורה שמתאימה לו. ישנם אנשים שקל להם ללמוד כשהשיעור עובר בצורה חזותית מלאה, ישנם תלמידים שמעדיפים שימוש בטכנולוגיה. ישנם תלמידים שמעדיפים שהשיעור יהיה שמעי וישנם שמעדיפים שיהיה לימוד פעיל ובו יש דיון והתלמיד הוא אקטיבי.
חשוב שמורה ישתמש במגוון דרכים ובמטודות שונות על מנת שיתאים עצמו למקסימום תלמידים, ובכך יגיע לקהל רחב יותר של לומדים.
כיום, החברה השתנתה, האתגרים השתנו ועל כן גם דרכי הלימוד צריכים להבחן ולראות מה ראוי לשימור ומה דורש שינוי. לדעתי הלמידה המשמעותית ביותר היום היא למידה בה הילד חווה חוויה ועדיף שיהיה בה אקטיבי.
החומר היום הוא רב ונגיש ובלחיצת כפתור ניתן להגיע למגוון רחב של חומרים ולכן בניגוד לעבר שבו אדם שרצה לדעת משהו היה צריך לאחוז בידע ולזכור דברים ועל כן השינון היה חשוב מאוד ללימוד. כיום הלמידה צריכה להיות מותאמת לכמות רבה של חומר שממנו צריך לזקק את מה שרלוונטי לתלמיד. לדעתי היום יש להקנות כלי למידה לתלמידים שילמדו אותם לסנן, לבחור, לתמצת לסנתז ולחשוב בצורה ביקורתית. לטובת כלים אלו יש לגרום לתלמידים ללמוד בצורה אקטיבית בה הם כותבים עבודות מחקר/ עבודות סיכום וכדומה.
אני מאמין שככל שהתלמיד יהיה יותר מחובר למה שהוא לומד הוא יקבל ממנו יותר, גם בידע של הנושא בו הוא עוסק וגם הדרך לעיבוד הידע יקנה לו יכולות וישפר יכולות לימוד. לכן חשוב שהתלמיד יתעניין במה שהוא לומד. כיום ישנם אפשרויות רבות המשלבות משחקים שדרכם הילדים רוכשים ידע בצורה חוויתית ומתוך כך הידע נלמד בצורה טובה יותר.

כתלמיד, קשה לי מאוד לשנן חומר, ובדיעבד לאחר המבחן אני שוכח הכל לעומת זאת כאשר אני כותב עבודה אני מרגיש שאני לומד מכך המון ואני גם זוכר יותר את החומר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה