יום ראשון, 5 ביוני 2016

אז מה למדתי השנה ?

אז אם בסיכומים עסקינן ..
הרעיון המרכזי שאני לקחתי מהקורס הוא עניין הלמידה מניסיון כאשר הבנו שכל דבר יכול להחוות  כ'ניסיון' גם הרצאה וככל שיש יותר 'שעשוע' ו'משחק' במהלך הניסיון כך הוא הופך יותר משמעותי, יותר נזכר ונשמר.  ואני לא מדברת רק על הניסיון של איך נציג את הדברים בפני התלמידים בכיתה אלא גם עלינו המורים, על האופן בו אנו מכינים את עצמנו לקראת השיעור ככל שנשתעשע אנחנו באופן הכנת השיעור וברעיונות יצירתיים כן נהנה יותר בהוראה.
 בנוסף, למדתי שככל שהלומד לוקח חלק פעיל יותר או שהמורה מפעיל אותו: מדגים באמצעותו, שואל לדעתו או מזמין אותו לקחת חלק כלומר, נותן לו את "המקום" להשתתף ולקחת חלק במעשה הלמידה באופן שיש בו מידה של חופש ויצירתיות הלמידה הופכת יותר משמעותית.
פיאז'ה אמר ש'מה שאנחנו רואים משנה את מה שאנחנו יודעים ומה שאנחנו יודעים משנה את מה שאנחנו רואים' ,  ולכן לדעתי מאוד חשוב ואף מומלץ לאפשר את הפתח לפרשנות של התלמידים, לתת להם לבטא את מחשבותיהם ואת 'תפיסת עולמם' גם במקום בו היא נמצאת כעת, אולי בוסרית 'ממעוף הגוזל' או לא מפותחת מספיק אבל היא קיימת ומרתקת בעיני ,אם נפעל כך גם אנחנו המורים יכולים ללמוד ולהעשיר את עולמנו וכל שיעור לא יהיה דומה למשנהו. 
יש איזשהי תפיסה שאנחנו אלה שמלמדים את הילדים (שלנו או בכיתה) על העולם אבל התפיסה הזו שגוייה לדעתי,  הילדים והניסיונות שלהם, החוויות שלהם את העולם הם אלה שמלמדים את הילדים, אריסטו מדבר על כך, על למידה כעל חיקוי ואני מתחברת לרעיון הזה וחושבת שהדרך הכי טובה שלנו ללמד את הזולת משהו הוא על ידי כך שנהיה לו לדוגמא טובה.  ולכן כמורים ככל שנהיה מודל לחיקוי טוב יותר:  מודל יצירתי (שחושב "איך" להעביר את החומר בצורה יצירתית ומעניינת ולא בצורה יבשה), מודל שקורא לשיתוף ושואל שאלות, לא רק "מעביר ידע" כ'יודע כל'  ,מודל משקיע שנותן לתלמיד תחושה שהגעתי מוכן ושהזמן שיש לנו ביחד הוא זמן בו אני נכון להשקיע את זמני בו ,מודל שמבין את הכח הרב הטמון בשעשוע ושמבין שכדי ללמוד דברים לעומקם מוטב להשתעשע בהם, להשתעשע במחשבות אולי לשחק משחק תפקידים ולהגשים פנטזיות מסויימות כדי לייצר חיבור של הרגש למהלך הלוגי והרציונלי של הדברים כי רגש אנחנו זוכרים היטב..
 מודל כזה יהפוך את התלמידים לכאלה: יצירתיים, שיתופיים, שואלים,משקיעים יודעים להשתעשע בלמידה ואז לדעתי, עשינו את העבודה שלנו והראנו להם את הדרך . 
העובדה שלמדנו בקורס על כלים טכנולוגיים שניתן להשתמש בהם בהוראה הוא גם חלק מ'עקרונות המודל' שעל מורה להיות לדעתי כיוון שהוא גם מספק לנו כמורים מקום להסתכל או אולי להציג את החומר שלנו בצורה אחרת, של משחק של אתר אינטרנט צורה שהיא יותר קרובה ל"שפה" אותה מדברים היום התלמידים, העולם מתקדם כל הזמן ועלינו לקחת את הערכים שחשוב לנו להנחיל ולהנגיש ולדבר אותם בשפה של אלו שמאזינים לנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה